Co robić, aby profesjonalnie podchodzić do treningu?
Trenując kogokolwiek powinniśmy starać się podchodzić do tematu profesjonalnie, czyli nasz klient musi czuć i wiedzieć, że trafił do odpowiedniego trenera personalnego. Dzięki takiemu podejściu tworzymy swoją markę – zdobywamy zaufanie klientów, jesteśmy polecani, a godziny poświęcone na samokształcenie zaczynają nam przynosić profity.
Trener personalny musi zawsze wykazywać się profesjonalizmem, a także stale rozwijać swoją wiedzę. Nigdy nie możemy osiąść na laurach i dalej powinniśmy starać się wzbić na wyżyny naszych umiejętności. Co to znaczy? Przede wszystkim, klient musi czuć się rozpatrywany indywidualnie – największym błędem jest wciskać kogoś na siłę w schemat i argumentować to tym, że już się sprawdził i na następnej osobie będzie również dobry.
Trener nie nie może wrzucać Cię w gotowe schematy. No dobra, ale czy obie osoby były takie same? Prawdopodobnie nie, więc czemu staramy się wymusić na kimś decyzję?
PROFESJONALIZM TRENERA.
Często tak się dzieje, gdy trener personalny zaczyna zdobywać klientów, którzy stale powiększają naszą wypłatę, wówczas ilość pracy rośnie. Wiadomo, że człowiek lubi ułatwiać sobie robotę i najlepiej było by każdemu dać tą samą rozpiskę i liczyć kwit – niestety, nie jest tak kolorowo. Klienci również są wyedukowani i wyczują, że zostali potraktowani taśmowo i dostali to samo, co koleżanka miesiąc temu.
Doświadczenie w pracy trenera ułatwia nam pracę, ponieważ szybciej idą nam niektóre czynności, więc to jest element, dzięki któremu możemy obsługiwać na należytym poziomie więcej klientów. Ważne, aby nie osiąść na laurach i nie zatracić swojego ciężko budowanego wizerunku, jako trenera – profesjonalisty przez to, że nasz zapał trochę zgasł.
BĄDŹ SPECJALISTĄ.
Odpowiedni trener musi być specjalistą w swojej dziedzinie. Wiem, wydaje się to oczywiste. Ale niestety zbyt wiele osób, które mówią o biznesie i marketingu, zapomina, że podstawą wielkiego biznesu szkoleniowego jest świetny trening. Konsekwentne zwiększanie skuteczności oferowanych usług i bycie rozwiązaniem, na które zawodnicy mogą liczyć sprawi, że każda taktyka wzrostu gospodarczego lub biznesowego, którą zastosujesz, będzie znacznie skuteczniejsza.
ODPOWIEDNI MARKETING.
Branża trenerska jest bardzo rozbudowana w social media, dlatego musisz znaleźć odpowiednią dla siebie formę promocji. Jednym z powodów, dla których trenerzy unikają rynku jest to, że próbują dopasować kwadratowy kołek do okrągłej dziury. Uważają, że marketing to robienie drogich reklam, pisanie skomplikowanych ofert sprzedaży lub coś, co jest dla nich niewygodne. Pamiętaj, świadczenie usług w tym zawodzie to sprzedaż swojej osoby – zadbaj o to.
Twoją najlepszą drogą do sukcesu marketingowego jako trenera jest znalezienie podejścia pasującego do Twojej osobowości i profilu działania. Jeżeli jesteś charyzmatyczny i lubisz rozmowę z innymi ludźmi, to wychodź do klientów – spotykaj się z nimi, rozmawiaj, dzwoń, szukaj sytuacji, w której mogą Cię lepiej poznać.
Jeśli lubisz korzystać z mediów społecznościowych – wykorzystaj to, aby konsekwentnie i systematycznie rozpowszechniać informacje o sobie i zdobywać nowych klientów. A co najważniejsze, poproś zadowolonych klientów o przedstawienie swojej opinii, dając im okazje do zapraszania znajomych i dzielenia się tym, co robisz, świętując ich sukcesy i czyniąc z nich ambasadorów swojego biznesu.
TRENER MUSI BYĆ KONSEKWENTNY.
Jest to najszybszy sposób jaki znam, aby pojawić się na rynku trenerów personalnych. Wiadomo jest, że fajnie jest zorganizować kilka rzeczy w tym samym momencie, łapiąc kilka srok za ogon, jednak to rozwiązanie ma dwie strony. Jedna to fakt, że masz więcej źródeł, którymi docierasz do ludzi, co jest bez wątpienia plusem – masz większy zasięg.
Minusem jest to, że masz więcej elementów, które musisz pilnować i gdy któreś zaniedbasz, to lawinowo może pójść wszystko w dół. Jeśli dobrze czujesz się w treningu ze sportowcami i to jest Twój cel, to skup się na klubach sportowych lub kontaktuj się z ich trenerami, zamiast ogłaszać się w lokalnych mediach lub szukać klientów na siłowni. Oczywiście, że znajdziesz klienta, ale nie takiego, jakiego sam szukasz.
TRENER DLA DZIECI?
Większość trenerów skupia się na treningu z dorosłymi, którzy już w jakiś sposób są ukształtowani przez życie. Mogą być to ludzie, którzy dobrze się prowadzili i ich kondycja fizyczna jest na zadowalającym poziomie, a mogą być to ludzie, którzy całkowicie skupili się na pracy, a stan ich ciała był na dalszym miejscu. A co z dziećmi, które są czystą, niezapisaną kartą, którą można od podstaw uformować?
Trening z dziećmi to najtrudniejszy rynek, z którym można mieć wiele problemów na pierwszy rzut oka, począwszy od ich różnego wieku, idąc przez wady postawy, a kończąc na rodzicach, którzy równie często stanowią problem, ponieważ ingerują w proces treningowy, bo to w końcu oni znają swoje dziecko. Rodzice dzieci rzadko inwestują w trenera, który indywidualnie zadba o ich dziecko. Jeżeli to robią – chwała im za to, ponieważ będzie miało to pozytywny wpływ na rozwój i zdrowie ich dziecka, jednak jest to naprawdę mały odsetek.
W większości stawia się na trenerów, którzy pod swoimi skrzydłami mają bardzo dużo dzieci i jakość indywidualnego podejścia może spaść. Starajmy się docierać do rodziców i ich edukować, a dzięki temu zdadzą sobie sprawę, że ich dziecko również potrzebuje indywidualnego podejścia. Jeżeli rodzic stawia na sport, to tak samo jak wiele jest korzyści dla dziecka, tak wiele jest też niebezpieczeństw, które na skutek złego prowadzenia, mogą mieć negatywny wpływ na ich organizm – przedstaw im to.
TRENER CAŁĄ DOBĘ.
W USA trenerzy są nie tylko specjalistami w swojej dziedzinie, którzy tworzą sztaby szkoleniowe, mające rękę na pulsie całych drużyn. Trener powinien mieć kontakt z zawodnikiem/klientem przez cały czas, np. monitorując jego postępy, rozliczając go z jego nieobecności, ukierunkowując, motywując, ale również piętnując złe zachowania. Zawodnik bez stałej kontroli będzie sobie odpuszczał powierzone zadania, bo nikt go nie sprawdzi. W sytuacji, gdy trener trzyma kontakt ze swoimi podopiecznymi, to już samym tym działaniem motywuje do działania. Klienci to ambasadorzy Twojej pracy – prowadząc ich kompleksowo, lepiej poprowadzisz ich ku pozytywnym zmianom w ich sylwetkach, a być może i w osobowościach. Sport kształtuje ludzi.
TRENER JAKO SOLIDNA FIRMA.
Firma brzmi groźnie dla części ludzi, a szczególnie trenerów i często-gęsto kojarzy się z kosztami jej prowadzenia. Oczywiście koszty są – tego nie da się ukryć. Jednak, gdy chcesz prowadzić klienta profesjonalnie, to czemu nie potrafisz sam siebie poprowadzić w ten sposób? Do czego dążę, klienci trafiają do konkretnego trenera personalnego, a nie miejsca, w którym pracuje. W pewnym momencie może dojść do sytuacji, że nie będziesz miał fizycznej możliwości przyjąć więcej klientów, więc będziesz potrzebować wsparcia. Zatrudnij i wyszkol trenera, którego nauczysz pracy wedle swoich standardów.
TRENER MUSI SIĘ ROZWIJAĆ.
To prawie podsumowanie poprzednich 6 porad dla trenerów. Jeśli chcesz być świetnym trenerem i wyjść przed szereg, musisz się stale uczyć. Jeśli chcesz być najbardziej rozpoznawalnym trenerem w okolicy to pamiętaj, że musisz być krytyczny wobec siebie i wyciągać z tego wnioski, które często są pierwszym krokiem ku lepszym zmianom. Trening oraz dieta stale ewoluuje, pojawiają się nowe badania, które obalają dotychczasowe dogmaty, jako trener musisz być ze wszystkim na bieżąco. Co więcej, klienci zadają różne pytania podczas współpracy, a część może być trudna. Nie bój się pokazać, że czegoś nie wiesz, w zamian za to doinformuj się i wróć z prostą i sensowną odpowiedzią.
Kuba
24 stycznia 2023 @ 14:29
Dobrze usłyszeć porady od bardziej doświadczonego. Sam nie planuję zostać trenerem, ale wiem teraz jak sprawdzać czy mój trener jest profesjonalistą.
Adrian
24 stycznia 2023 @ 14:30
TRENER CAŁĄ DOBĘ – niestety wielu trenerów zaniedbuje tę zasadę. Dużo trenerów ma w dupie swoich podopiecznych i patrzy tylko na pieniądze.
Maciej
24 stycznia 2023 @ 14:32
Mam przyjemność pracować z Dominikiem i wszystkie te cechy można do niego dopasować.